საკონსტიტუციო სასამართლოში კომპეტენციური დავების განხილვა, როგორც ხელისუფლების დანაწილების პრინციპის რეალიზაციის ძირითადი კონსტიტუციური მექანიზმი

ავტორები

  • Kakhi Samkharadze

საკვანძო სიტყვები:

საკონსტიტუციო სასამართლო, ხელისუფლების დანაწილების პრინციპი, კომპეტენციური დავები, კონსტიტუციური მართლმსაჯულება.

ანოტაცია

 „დაუკვირდით სიტყვებს – კონსტიტუცია, ის არ გუ­ლის­ხმობს „უფლებათა ბილს“, ის გულისხმობს სტრუქ­ტურას“.

ენტონინ გრეგორი სკალია

 სა­კონ­სტი­ტუ­ციო სა­სა­მარ­თლოს იდეა არ­სე­ბი­თად და­კავ­ში­რე­ბუ­ლია სა­ხელ­მწი­ფო ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის ორ­გა­ნო­თა კომ­პე­ტენ­ცი­ე­ბის კონ­სტი­ტუ­ცი­ურ კონ­ტროლ­თან და მა­გა­ლი­თი­სათ­ვის ერ­თ-ერ­თი უმ­ნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნე­სი პრე­ცე­დენ­ტიც (Marbury v. Madison), ამე­რი­კის შე­ერ­თე­ბუ­ლი შტა­ტე­ბის კონ­სტი­ტუ­ცი­ურ მარ­თლმსა­ჯუ­ლე­ბა­ში, გარ­კვე­ულ­წი­ლად, სწო­რედ სა­ხელ­მწი­ფო ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის ორ­გა­ნო­თა უფ­ლე­ბა­მო­სი­ლე­ბა­თა კრი­ზისს უკავ­შირ­დე­ბო­და კონ­სტი­ტუ­ცი­უ­რი მარ­თლმსა­ჯუ­ლე­ბის ის­ტო­რი­ა­ში. შე­სა­ბა­მი­სად, მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი­ა, კონ­სტი­ტუ­ცი­ო­ნა­ლიზ­მის გან­ვი­თა­რე­ბის თა­ნა­მედ­რო­ვე ეტაპ­ზე შე­ფას­დეს სა­კონ­სტი­ტუ­ციო სა­სა­მარ­თლოს კომ­პე­ტენ­ცი­ურ და­ვებ­თან და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი რო­ლი და მნიშ­ვნე­ლო­ბა. ასე­ვე, აუ­ცი­ლე­ბე­ლი­ა, შე­ფას­დეს ევ­რო­პუ­ლი გა­მოც­დი­ლე­ბა ამ მი­მარ­თუ­ლე­ბით და, ის თუ რა მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი და სა­ინ­ტე­რე­სო შე­დე­გე­ბი ჰქონ­და ამ­გვა­რი კომ­პე­ტენ­ცი­ის ფარ­გლებ­ში სა­კონ­სტი­ტუ­ციო კონ­ტროლ­სა და კონ­სტი­ტუ­ცი­ურ მარ­თლმსა­ჯუ­ლე­ბას. შე­სა­ბა­მი­სად, სა­კონ­სტი­ტუ­ციო კონ­ტრო­ლის ამ საკ­ვან­ძო ინ­სტრუ­მენ­ტის ფარ­გლებ­ში უნ­და ვი­სა­უბ­როთ ასე­ვე სა­მარ­თლის პრი­მატ­ზე, რომ­ლის ფარ­გლებ­შიც უნ­და გან­ვი­თარ­დეს კონ­სტი­ტუ­ცი­ო­ნა­ლიზ­მის იდე­ა. აღ­ნიშ­ნუ­ლი სა­კითხი დოქ­ტრი­ნა­ლუ­რი მნიშ­ვნე­ლო­ბი­საა და ამა­ვე დროს, ქარ­თუ­ლი კონ­სტი­ტუ­ცი­ო­ნა­ლიზ­მის გან­ვი­თა­რე­ბის­თვის გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი აქ­ტუ­ა­ლო­ბა გა­აჩ­ნი­ა.

წყაროები

Constitution of Georgia, Departments of the Parliament of Georgia, 31-33, 24/08/1995.

Organic Law of Georgia on the Constitutional Court of Georgia, Departments of the Parliament of Georgia, 001, 27/02/1996.

Alasania G., The Scope of the Executive Government of the President of Georgia with the Constitution of Georgia, Seminar Paper, Tbilisi, 2008, 23 (in Georgian).

Bezhuashvili G., The Role of Modern International Law in Implementation of Georgia's Foreign Policy, Georgia and International Law, Korkelia K., Sesiashvili I. (eds.), Tbilisi, 2001, 27 (in Georgian).

Bezhuashvili G., Constitutional Legal Basis of the Foreign Policy of Georgia, Journal “Man and Constitu-tion”, № 3, Tbilisi, 2001, 57 (in Georgian).

Council on Foreign Relations, Balance of U.S. War Powers, 2013, http://www.cfr.org/united-states/balan-ce-war-powers-us-president-congress/p13092.

David R., Modern Legal Systems of Modernity, Ninidze T., Sumbatasgvili E. (trans.), Ninidze T. (ed.), Tbilisi, 1993, 125 (in Georgian).

Erkvania T., Normative Constitutional Claim as an Imperfect Form of Concrete Constitutional Control in Georgia, 2014, https://emc.org.ge/ka/products/normatiuli-sakonstitutsio-sarcheli-rogorts-konkretuli-sakon-sti¬tutsio-kon¬trolis-arasrulqofili-forma-sakartveloshi (in Georgian).

Elgie R., The Politics of Semi-Presidentialism, 1999, http://www.resear¬chgate.net/publica¬tion/26510¬1267_-The_Politics_of_Semi-Presidentialism.

Getsadze G., Constitutional Justice and Politics?! (On the example of the Federal Republic of Germany), “Georgian Law Review”, 1st 2nd Quarter, Tbilisi, 1999, 74, 75, 81, 82 (in Georgian).

Ipsen J., Statrecht, München, 1996, 245.

Kakhiani G., Institute of Constitutional Control and its Problems in Georgia: Analysis of Law and Practice, Tbilisi, 2008, 22, 24, 32-33, 147, 197, 237 (in Georgian).

Kverenchkhiladze G., Constitutional Status of the Government of Georgia (Comment on Article 78 of the Constitution), Contemporary Constitutional Law, Kverenchkhiladze G., Gegenava D. (eds.), Book I, Tbilisi, 2012, 8-9, 19 (in Georgian).

Khubua G., Constitutional Court Justice and Policy, Journal “Review of the Constitutional Law”, № 9, 2016, 5, 8 (in Georgian).

Liberali, What is the meaning of the Liberal, who will sign the Association Agreement with the European Union?, 2014, http://liberali.ge/blogs/view/5903/ra-mnishvneloba-aqvs-vin-moatsers-khels-evrokavshi¬r¬tan¬-asotsirebis-shetankhmebas(in Georgian).

Marinashvili M., Gelashvili N., Place of the Decision of the Constitutional Court in the System of Justice, Journal “Justice”, № 3, 2007, 167-170 (in Georgian).

Menabde V., Who should Sign the Association Agreement?, “Liberali”, 2014, http://libe¬rali.¬ge/blogs/-view/5889/vin-unda-moatseros-kheli-asotsirebis-khelshekrulebas (in Georgian).

McQuire K. A., President ― Prime Minister Relations, Party System, and Democratic Stability in Semiprezidental Regimes, Comparing the French and Russian Models, Texas International Law Journal, Vol. 47(2), 2012, 429.

Nakashidze M., Peculiarities of Presidential Relations with Government Departments in Semi-Presidential Systems of Management, Tbilisi, 2010, 210, 226 (in Georgian).

Protsyk O., Intra-Executive Competition between President and Prime Minister: Patterns of Institutional Conflict and Cooperation under Semi-prezidentalism, Politik Studies, Vol. 54, 2006, 222.

Papuashvili G., 1921 Constitution of the Democratic Republic of Georgia (from the perspective of 90 years), 2nd ed., Batumi, 2013, 24 (in Georgian).

Schwartz H., Establishing Constitutional Justice in Post-communist Europe, Aleksidze K. (trans.), Tbilisi, 2003, 112, 114, 117, 119, 120, 149, 415 (in Georgian).

Shayo A., The Restriction of the Authorities (Introduction to Constitutionalism), Maisuradze M. (trans.), Ninidze T. (ed.), Tbilisi, 2003, 45, 92-93, 283 (in Georgian).

Sedelius T., Mashtaler O., Two Decades of Semi-presidentialism: Issues of Intra-executive Conflict in Central and Eastern Europe 1991-2011, East European Politics, № 29:2, 2013, 115.

Transparency International — Georgia, The Association Agreement with European Union should be signed by the President of Georgia, 2014, https://www.transparency.ge/ge/blog/evrokavshirtan-asotsirebis-she¬tankhmebas-kheli-sakartvelos-prezidentma-unda-moatseros (in Georgian).

Wesel U., Die Zweite Kreise, Zeit № 40, September, 1995.

Marbury v. Madison, 5 U.S. 137 (1803).

Myers v. United States, 272 US 293 (1926).

An Introductory Record of Plenum of the Constitutional Court of Georgia, № 3/6/668 of 12 October 2015.

Moldovan citizen Mariana Kiku against the Parliament of Georgia, Judgment of the Constitutional Court of Georgia of 14 December 2012, № 1/5/525.

A citizen of Austria Matthias Huter against the Parliament of Georgia, Judgment of the Constitutional Court of Georgia of 24 June 2014, № 1/2/563.

Decision of the Constitutional Court of Georgia of 25 May 2004, № 15/290, 266.

Decision of the Constitutional Court of Georgia of 29 January 1998, № 1/1/72-73.

Decision of Constitutional Court of Georgia of 10 April 1998, № 2/53/1.

Decision of Constitutional Court of Georgia of 9 November 1999, № 1/7/87.

Decision of Constitutional Court of Georgia of 13 June 2000, № 3/122, 128.

Decisions of Constitutional Court of Georgia of 30 March 2001, № 6134-139-140.

Decision of Supreme Court of Georgia of 22 May 2003, № 3d-as-44k-s-03, Decisions of the Supreme Court of Georgia on Administrative and other Categories of Cases, Jorbenadze S. (ed.), № 7, Tbilisi, 2003, 1769-1773.

Constitutional Court of Georgia, http://constcourt.ge/album/stat/9.gif.

http://constcommission.ge/1-6.

http://constcommission.ge/1921.

ჩამოტვირთვები

გამოქვეყნებული

2018-12-31

როგორ უნდა ციტირება

Samkharadze, K. (2018). საკონსტიტუციო სასამართლოში კომპეტენციური დავების განხილვა, როგორც ხელისუფლების დანაწილების პრინციპის რეალიზაციის ძირითადი კონსტიტუციური მექანიზმი. სამართლის ჟურნალი, (2). Retrieved from https://jlaw.tsu.ge/index.php/JLaw/article/view/2585

გამოცემა

სექცია

სტატიები