სუბსიდიარობის პრინციპი და მისი იმპლემენტაციის პერსპექტივები ქართულ პოლიტიკურ-სამართლებრივ სივრცეში
საკვანძო სიტყვები:
სუბსიდიარობის პრინციპი, დეცენტრალიზაცია, ადგილობრივი თვითმმართველობა, აჭარის ავტონომიური რესპუბლიკა, უფლებამოსილებათა გადანაწილება, უფლებამოსილებათა გამიჯვნა.ანოტაცია
როგორც ამბობენ, კანონმდებლობაში სამი სიტყვის ცვლილებამ შეიძლება მთელი ბიბლიოთეკები მაკულატურად აქციოს, თუმცა, სამი ახალი სიტყვა და ბიბლიოთეკები ხელახლა შეივსება. სუბსიდიარობის პრინციპი სწორედ ამ უკანასკნელ კატეგორიას მიეკუთვნება.[1]თანამედროვე პერიოდში სუბისიდიარობის პრინციპი ერთგვარ „მოდურ“ იდეად იქცა. ის ბევრი ევროპული სახელმწიფოს პოლიტიკურ-სამართლებრივი ტრადიციების შემადგენელი კონცეფციაა.[2] მან აღიარება და გავლენა აშშ-იც მოიპოვა.[3] უფრო მეტიც, სუბსიდიარობის პრინციპმა ასახვა ევროკავშირის შეთანხმებაშიც ჰპოვა.
2017 წლის საკონსტიტუციო რეფორმის შედეგად პრინციპი საქართველოს კონსტიტუციაშიც დამკვიდრდა. ამდენად, მან საქართველოსთვის დამატებითი აქტუალურობა შეიძინა. წარმოდგენილ ნაშრომში განხილული იქნება სუბსიდიარობის პრინციპის ძირითადი კონცეფცია, პრინციპის შეფარდების პირობები და კონსტიტუციური რეგლამენტაციის პრაქტიკა, აგრეთვე შეფასებულ იქნება საქართველოში სუბსიდიარსობის პრინციპის იმპლემენტაციის გამოწვევები და მისი შეფარდების შემდგომი პერსპექტივა.
* ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის იურიდიული ფაკულტეტის ასისტენტ-პროფესორი.
[1] Schutze R., Subsidiarity after Lisbon: Reinforcing the Safeguards of Federalism?, Cambridge Law Journal, Vol. 68, № 3, 2009, 525.
[2] Delcamp A., Balducci M., Busch J., Nemery J., Pernthaler P., Uyttendaele M., Definition and Limits of the Principle of Subsidiarity, Report Prepared for the Steering Committee on Local and Regional Authorities (CDLR), Local and Regional Authorities in Europe, №. 55, 1994, 7-8.
[3] იხ. Vischer K. R., Subsidiarity as a Principle of Governance: Beyond Devolution, Indiana Law Review, Vol. 35, № 103, 2001, 103-142.
წყაროები
Constitution of Georgia, Herald of Parliament of Georgia, № 786, 31-33, 24/08/1995,.
Constitutional Law of Georgia on Amendments to the Constitution of Georgia, Legislative Herald of Georgia, № 1324-RS, 19/10/2017.
Constitutional Law of Georgia on the Autonomous Republic of Adjara, Legislative Herald of Georgia, № 1324-RS, 19/10/2017.
Constitutional Law of Georgia on the Status of the Autonomous Republic of Adjara, Legislative Herald of Georgia, № 16, 04/07/2004.
The Organic Law of Georgia, Local Self-Government Code, Legislative Herald of Georgia, 1958-IIS, 19/02/2014.
The Organic Law on Local Self-Government and Governance of Georgia, Legislative Herald of Georgia, № 44, 11/11/1997.
The Organic Law on Local Self-Government of Georgia, Legislative Herald of Georgia, № 2, 09/01/2006.
Constitution of Greece, 1975, http://www.hellenicparliament.gr/en/Vouli-ton-Ellinon/To-Politevma/Syn-tagma/.
Constitution of Romania, 1991, http://www.cdep.ro/pls/dic/site.page?id=371.
Constitution of the Portuguese Republic, 1976, http://www.en.parlamento.pt/Legislation/CRP/¬Con¬sti-tution7th.pdf.
Constitution of the Republic of Poland, 02/04/1997, http://www.sejm.gov.pl/prawo/konst¬/angie¬lski/¬kon1.-htm.
Council of Europe, European Charter of Local Self-Government, European Treaty Series, № 122, Strasbourg, 15/10/1985, http://www.coe.int¬/t/dgap/lo¬caldemocracy/WCD/CS_Conventions_en.asp#.
Council of Europe, Explanatory Report, European Charter of Local Self-Government, European Treaty Series, № 122, Strasbourg, 15/10/1985, http://conventions.coe.int/Treaty/EN/Reports/HTML/122.htm.
Aristotle, Politics, Jowett B. (trans.), Kitchener, 1999, 23-24.
Aroney N., Subsidiarity in the Writings of Aristotle and Aquinas, Global Perspectives on Subsidiarity, Evans M., Zimmermann A. (eds.), Heidelberger, London, New York, 2014, 24-25.
Beer-Toth K., Local Financial Autonomy in Theory and Practice, The Impact of Fiscal Decentralisation in Hungary, Fribourg, 2009, 70, https://doc.rero.ch/record/12729/files/Beer-TothK.pdf.
Bell D., Previewing Planet Earth in 2013, Washington Post, B3, 1988.
Bermann A. G., Taking Subsidiarity Seriously: Federalism in the European Community and the United States, Columbia Law Review, Vol. 94, № 2, 1994, 331-456.
Bonde J. P. (ed.), Consolidated Reader-Friendly Edition of the Treaty on European Union (TEU) and the Treaty on the Functioning of the European Union (TFEU) as amended by the Treaty of Lisbon (2007), Foundation of the EU Democracy, 3rd ed., Notat Grafisk, 2009, 16-17.
Bröhmer J., Subsidiarity and the German Constitution, Global Perspectives on Subsidiarity, Evans M., Zimmermann A. (eds.), Heidelberger, London, New York, 2014, 133-37, 144-145.
Cheema S., Rondinelli D., Decentralizaing Governance: Emerging Concept and Practice, Washington, 2007, 4-6.
Couzigou T., France – Territorial Decentralisation in France: Towards Autonomy and Democracy, Local Government in Euorope, The Fourth Level in the EU Multilayered System of Governance, Panara C., Varney M. (eds.), London, New York, 2013, 82.
Delcamp A., Balducci M., Busch J., Nemery J., Pernthaler P., Uyttendaele M., Definition and Limits of the Principle of Subsidiarity, Report prepared for the Steering Committee on Local and Regional Authorities (CDLR), Local and Regional Authorities in Europe, № 55, 1994, 7-8, 10-11, 15-16, 34, 24-29, 30.
Delors J., The Principle of Subsidiarity: Contribution to the Debate, Subsidiarity: The Challenge of Change, Proceedings of the Jacques Delors Colloquium Subsidiarity – Guiding Principle for Future EC Policy Responsibility?, European Institute of Public Administration, Maastricht, 1991, 9, 17.
Eberdhard H., Austria – Municipalities as the “Third Tier” of Austrian Federalism, Local Government in Euorope, The Fourth Level in the EU Multilayered System of Governance, Panara C., Varney M. (eds.), London, New York, 2013, 13.
Endo K., The Principle of Subsidiarity: From Johannes Althusius to Jacques Delors, Hokkaido Law Review, № XLIV/6, 1994, 568, 63-37, 640-39.
Evans M., Zimmermann A., Editors’ Conclusion: Future Directions for Subsidiarity, Global Perspectives on Subsidiarity, Evans M., Zimmermann A. (eds.), Springer, Heidelberger, London, New York, 2014, 221-223.
Follesdal A., Subsidiarity, The Journal of Political Philosophy, Vol. 6, № 2, 1998, 195-96.
Kakhidze I., Administrative Supervision over Local Self-Government Bodies, Comparative Analysis, Tbilisi, 2012, 308-309, (in Georgian).
Kiiver P., The Early Warning System for the Principle of Subsidiarity: Constitutional Theory and Empirical Reality (Routledge Research in EU Law), 1st ed., New York, 2012, 23, 70-71.
King D., Fiscal Tiers (Routledge Revivals): The Economics of Multi-Level Government, 1st ed., New York, 2016, 17-18.
Khubua G., Federalism as a Normative Principle and the Political Oder, Tbilisi, 2000, 110, (in Georgian).
Ladner A., Keuffer K., Baldersheim H., Measuring Local Autonomy in 39 Countries (1990-2014), Regional and Federal Studies, Vol. 26, № 3, 2016, 321–357.
Martin A., The Principle of Subsidiarity and Institutional Predispositions: Do the European Parliament, the German Bundestag, and the Bavarian Landtag Define Subsidiarity Differently?, CAP Working-Paper, München, 2010, 3.
Pius XI, Quadragesimo Anno: Reconstructing the social order and perfecting it conformably to the precepts of the Gospel in Commemoration of the Fortieth Anniversary of the Encyclical Rerum Novarum, Melbourne: Australian Catholic Truth Society, № 19, 1931, 21.
Pollitt C., Bouckaert G., Public Management Reform: A Comparative Analysis: New Public Management, Governance and the Neo-Weberian State, 3rd ed., Oxford, 2011, 12, 15, 135.
Pollitt C., Advanced Introduction to Public Management and Administration, Cheltenham, Northampton, 2016, 46.
Rondinelli D., Nellis J., Cheema S., Decentralization in Developing Countries A Review of Recent Experience, World Bank Staff Working Papers, № 581, Management and Development Series, № 8, 1983, 13.
Rossell C., Using Multiple Criteria to Evaluate Public Policies, The case of school desegregation, American Politics Quarterly, Vol. 21, № 2, 1993, 164.
Schutze R., Subsidiarity after Lisbon: Reinforcing the Safeguards of Federalism?, Cambridge Law Journal, Vol. 68, № 3, 2009, 525-536.
Study of the European Committee on Local and Regional Democracy (CDLR) with the collaboration of Marcau G., Local Authorities Competences in Europe, 2007, 12, 40-41, https://rm.coe.int/1680746fbb.
Study of the European Committee on Local and Regional Democracy (CDLR) with the collaboration of Marcau G., Regionalization and its Effects on Local Self-Government, Local and Regional Authorities in Europe, № 64, 1998.
Swianiewicz P., Lielczarek A., Georgian Local Government Reform: State Leviathan Redraws Boundaries? Local Government Studies, Vol. 36, № 2, 2010, 307-309.
Swianiewicz P., Łukomska J., Is Small Beautiful? The Quasi-experimental Analysis of the Impact of Territorial Fragmentation on Costs in Polish Local Governments, Urban Affairs Review, № 55(3), 2017, 1-24.
The World Bank, Georgia Public Expenditures Review, Strategic Issues and Reform Agenda, Vol. 1, Washington, 2014, 56-66.
The World Bank, Decentralization in Client Countries An Evaluation of World Bank Support, Washington, 2008, 3.
The International Centre for Civic Culture, Local Self-Government in Georgia 1991-2014, Losaberidze, D., Bolkvadze T., Kandelaki K., Chikovani, T. (eds.), Tbilisi, 2015, (in Georgian).
Villamena S., Organization and Responsibilities of the Local Authorities in Italy Between Unity and Autonomy, Local Government in Euorope, The Fourth Level in the EU Multilayered System of Governance, Panara C., Varney M. (eds.), London, New York, 2013, 196-97.
Vischer K. R., Subsidiarity as a Principle of Governance: Beyond Devolution, Indiana Law Review, Vol. 35, № 103, 2001, 525.
Zardiashvili D., The Powers of the Self-Governing Units, Tbilisi, 2009, 38-70 (in Georgia).
ჩამოტვირთვები
გამოქვეყნებული
როგორ უნდა ციტირება
გამოცემა
სექცია
ლიცენზია
საავტორო უფლებები (c) 2019 TSU Publishing House
ეს ნამუშევარი ლიცენზირებულია Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 საერთაშორისო ლიცენზიით .