სატრანსპორტო ექსპედიციის ხელშეკრულების ძირითადი კონსტრუქციები

ავტორები

  • Paata Kopaleishvili

საკვანძო სიტყვები:

ექსპედიტორი, შემკვეთი, გადამზიდავი, პასუხისმგებლობა, სატრასპორტო დოკუმენტი, გადაზიდვის ორგანიზაცია.

ანოტაცია

ექ­სპე­დი­ტორ­თა ასო­ცი­ა­ცი­ე­ბის სა­ერ­თა­შო­რი­სო ფე­დე­რა­ცი­ის[1] შე­ფა­სე­ბით მსოფ­ლი­ო­ში 80%-მდე სა­ერ­თა­შო­რი­სო გა­და­ზიდ­ვე­ბი, ტრან­სპორ­ტის სხვა­დას­ხვა სა­ხე­ო­ბე­ბით, ხორ­ცი­ელ­დე­ბა ექ­პე­დი­ტო­რე­ბის მი­ერ.[2] სა­ერ­თა­შო­რი­სო ვაჭ­რო­ბა­ში სატ­რან­პორ­ტო ექ­სპე­დი­ტო­რი მი­იჩ­ნე­ვა გა­და­ზიდ­ვის არ­ქი­ტექ­ტო­რად, რო­მე­ლიც სატ­რან­სპორ­ტო პრო­ცე­სის სხვა­დას­ხვა სუ­ბი­ექ­ტთან იმ­ყო­ფე­ბა ორ­გა­ნი­ზა­ცი­ულ, ტექ­ნო­ლო­გი­ურ და სა­მარ­თლებ­რივ ურ­თი­ერ­თო­ბა­თა ცენ­ტრში. ყვე­ლა მათ­გან­თან ექ­სპე­დი­ტო­რი ურ­თი­ერ­თობს სა­კუ­თა­რი ფუნ­ქცი­ე­ბის გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბის სხვა­დას­ხვა ეტაპ­ზე, ცალ­კე ხელ­შეკ­რუ­ლე­ბის სა­ფუძ­ველ­ზე. [3]

უშუ­ა­ლოდ სატ­რან­სპორ­ტო ექ­სპე­დი­ცია ხორ­ცი­ელ­დე­ბა შემ­კვეთ­სა და ექ­სპე­დი­ტორს შო­რის ხელ­შკრუ­ლე­ბის სა­ფუძ­ველ­ზე, რომ­ლის მი­სა­და­გე­ბა კონ­კრე­ტუ­ლი გა­და­ზიდ­ვის ლო­გის­ტი­კურ სქე­მას­თან, დიდ­წი­ლად გან­საზღ­ვრავს გა­და­ზიდ­ვის უმ­თავ­რეს მი­ზანს – მიმ­ღებ­ზე, ტვირ­თის დრო­უ­ლად და და­ნა­კარ­გის გა­რე­შე მი­წო­დე­ბას.

თა­ნა­მედრო­ვე მულ­ტი­მო­და­ლუ­რი[4] (შე­რე­უ­ლი) გა­და­ზიდ­ვე­ბის გან­ვი­თა­რე­ბამ, რო­მე­ლიც გუ­ლის­ხმობს გა­და­ზიდვას, ე. წ. „კარიდან კარამდე“ პრინციპით, გავლენა იქო­ნია ექ­სპე­დი­ტო­რის როლ­სა და ად­გილ­ზე გა­და­ზიდ­ვის პრო­ცეს­ში. სატ­რან­სპორ­ტო პრო­ცე­სის ორ­გა­ნი­ზა­ტო­რე­ბი­დან ისი­ნი გა­და­იქ­ცნენ მის შემ­სრუ­ლებ­ლე­ბად. შე­დე­გად ექ­სპე­დი­ტო­რის სა­მარ­თლებ­რი­ვი ში­ნა­არ­სი მაქ­სი­მა­ლუ­რად და­უ­ახ­ლოვ­და გა­დამ­ზი­და­ვის ში­ნა­არსს[5]. ხშირ შემ­თხვე­ვა­ში, ასე­თი და­ახ­ლო­ე­ბა არ­თუ­ლე­ბის ექ­სპე­დი­ტო­რი­სა და გა­დამ­ზი­და­ვის პა­სუ­ხის­მგებ­ლო­ბა­თა გა­მიჯ­ვნას.

შე­და­რე­ბის, გან­ზო­გა­დე­ბი­სა და ანა­ლი­ზის სა­ფუძ­ველ­ზე ნაშ­რომ­ში წარ­მოდ­გე­ნი­ლია სა­ერ­თა­შო­რი­სო პრაქ­ტი­კა­ში დამ­კვიდ­რე­ბუ­ლი სატ­რან­სპორ­ტო ექ­სპე­დი­ცი­ის ხელ­შეკ­რუ­ლე­ბის რე­გუ­ლი­რე­ბის თა­ვი­სე­ბუ­რე­ბე­ბი, ექ­სპე­დი­ცი­ის ხელ­შეკ­რუ­ლე­ბის ორი ძი­რი­თა­დი კონ­სტრუქ­ცი­ის ფარ­გლებ­ში. სა­კითხ­ის ამ სა­ხით ჩაშ­ლა უცხოა ქარ­თუ­ლი სა­მო­ქა­ლა­ქო სა­მარ­თლი­სათ­ვის. იგი ემ­სა­ხუ­რე­ბა ქარ­თულ სა­მარ­თლებ­რივ სივ­რცე­ში, სატ­რან­სპორ­ტო ექ­სპე­დი­ცი­ის ხელ­შეკ­რუ­ლე­ბის რე­გუ­ლი­რე­ბის გა­უმ­ჯო­ბე­სე­ბას და ამ მი­მარ­თუ­ლე­ბით არ­სე­ბუ­ლი სა­ერ­თა­შო­რი­სო პრაქ­­ტი­კის დამ­კვიდ­რე­ბას.


*      სამართლის მაგისტრი, გრიგოლ რობაქიძის სახელობის უნივერსიტეტის სამართლის სკოლის დოქ­ტორანტი.

[1]       საერთაშორისო არასამთავრობო ორგანიზაცია – ექსპედიტორთა ასოციაციების საერთა­შო­რისო ფედე­რაცია (International Federation of Freight Forwarders Associations (შემდგომში – FIATA)) შექმნილია 1926 წლის 31 მაისს ევროპის ქვეყნების თექვსმეტი ეროვნული და რეგიონა­ლური ასოცი­აციის მიერ. ამჟამად, FIATA-ს წევრია 5000 საექსპედიტორო სუბიექტი და აერთიანებს 150 ქვეყნის ეროვნულ საექსპედიტორო ასოციაციას, <https://fiata.com/about-fiata.html>, [25.01.18]. „სა­ქარ­თველოს ექსპედიტორთა ასოციაცია“ FIATA-ს წევრია 1997 წლის 1-ლი ოქტომბრიდან, <http://www.afg-navte.ge/contact.php>, [20.01.18].

[2]       Горовая К., Селивонов М., Ответсвенность Экспедитора При Маждународной Перевозке Автомобильным Транспортом, 2016, <http://interlegal.com.ua/ru/publikacii/otvetstvennost_jekspeditora_pri_mejdunarodnoj_perevozke_gruzov_avtomobilnym_transportom/>, [20.12.2017].

[3]       Холопов К. В., Экспедиторские Документы ФИАТА в Международной и Внешней Торговле, Журнал “Российский Внешнеэкономический Вестник”, № 1, 2014, 50, 51.

[4]       გაეროს, ევროპის ეკონომიური კომისიის ფარგლებში შემუშავებული, ვაჭრობის გამარტივების პრო­ცედურების 571 პ-ის თანახმად, მულტიმოდალური გადაზიდვები წარმოადგენს ტვირთების გადაზიდვას სულ მცირე ორი განსხვავებული სახეობის ტრანსპორტით, მომსახურების ერთიან სის­ტემაში, გაგზავნის ადგილიდან დანიშნულების ადგილამდე, UN Economic Commission for Europe Trade Facilitation Terms: An English-Russian Glossary, New York, Geneva, 2011, 137.

[5]       Chebotarenko А. V., Lebedev V. P., Freight Forwarder as a Carrier and Professional Intermediary, Informational & Business Journal Capital Express, № 02, 2010, 148.

წყაროები

საქართველოს სამოქალაქო კოდექსი, №786-IIს, 26/06/1997.

საქართველოს სარკინიგზო კოდექსი, №1911–რს, 28/12/2002.

მონრეალის 1999 წლის 28 მაისის კონვენცია საერთაშორისო საჰაერო გადაზიდვის ზოგიერთი წესის უნიფიკაციის შესახებ, სსმ, 134, 19/10/2010.

ბოლქვაძე ტ., ბოგველიშვილი ვ., გულბიანი ნ., თედორაძე რ., თოფურია ნ., ბუთხუზი ნ., გოგიაშვილი ფ., კოჩაძე ნ., ცაგარეიშვილი პ., სატრანსპორტო ლოჯისტიკა, თბ., 2015, 276.

გაბიჩვაძე შ., სატრანსპორტო ექსპედიციის სამოქალაქო სამართლებრივი რეგულირების ზოგიერთი საკითხი, ჟურნალი „მართლმსაჯულება და კანონი“, № 3(42), 2014, 125, 127, 130, 132.

ნინიძე თ., ჭანტურია ლ., ზოიძე ბ., შენგელია რ., ხეცურიანი ჯ. (რედ.), საქართველოს სამოქალაქო კოდექსის კომენტარები, წიგნი IV, ტომი I, თბ., 2001, 422-424.

საქართველოს უზენაესი სასამართლოს 2000 წლის 6 ოქტომბრის განჩინება საქმეზე № 3კ/572–2000.

საქართველოს უზენაესი სასამართლოს 2001 წლის 8 ივნისის განჩინება საქმეზე № 3კ/855.

საქართველოს უზენაესი სასამართლოს 2009 წლის 22 ოქტომბრის განჩინება საქმეზე № ბს-455-434(2კ-09).

UN Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road CMR 19/05/1956 as amended by Protocol 1 to the CMR, 05/07/1978.

UN Convention on International Multimodal Transport of Goods, 24/05/1980.

UN Convention of the Carriage of Goods by Sea (“Hamburg Rules”), 31/03/1978.

UN Economic Commission for Europe Trade Facilitation Terms: An English-Russian Glossary, New York, Geneva, 2011, 137.

British International Freight Association (BIFA) Standard Trading Conditions, 2017, https://www.bifa. org/media/4077139/bifa-stc-2017-english-edition.pdf

FIATA Model Rules for Freight Forwarding Services, 1996, https://fiata.com/uploads/media/Mode l_Rules_07.pdf.

German Freight Forwardera’ (GFF) Standard Terms and Condition, 10/09/2016, http://www.simon-hegele.com/files/adsp_2017_englisch.pdf.

National Customs Brokers and Forwarders Association of America (NCBFAA) Standard Terms and Condition, http://www.ncbfaa.org/Scripts/4Disapi.dll/4DCGI/cms/review.html?Action=CMS_Document&DocID=8597&Time=2010473631&SessionID=48477704wgcde63sh270xzyrdj0qid84y448608x5k8u48b7b6gp6f35w7irio3r&MenuKey=pubs.

Chebotarenko А. V., Lebedev V. P., Freight Forwarder as a Carrier and Professional Intermediary, In-formational & Business Journal Capital Express, № 02, 2010, 148, 150, 153.

Hoeks M., Multimodal Transport Law, Netherlands, 2009, 42, 43, 46, 146, 157.

Tusevska B., Liability of the Freight Forwarders According to National and International Law, 2015, 1, 7, https://www.researchgate.net/publication/280920059_liability_of_the_freight_forwarders_according_to_national_and_international_law.

Chicago, Milwaukee, St. Paul & Pacific R. R. Co. v. Acme Fast Freight, Inc., United States Supreme Court, 336 U.S. 465 (1949).

Prima USA vs. Panalpina, United States Court of Appeals for the Second US. Circuit – New York, U.S. App. Lexis 2143433 (2000), http://www.cargolaw.com/cases_panalpina.html#cargoletter.

http://fiata.com/home.html.

http://www.afg-navte.ge/contact.php.

Соглашение о Международном Железнодорожном Грузовом Сообщении (СМГС), 01/11/1951.

Правила UNTCAD/ICC в Отношении Документов Смешанных Перевозок, 1992, http://unctad.-org/en/PublicationsLibrary/tradewp4inf.117_corr.1_ru.pdf.

Горовая К., Селивонов М., Ответсвенность Экспедитора при Маждународной Перевозке Авто-мобильным Транспортом, 2016, http://interlegal.com.ua/ru/publi acii/otvetstvennost_jekspeditora_pri_mejdunarodnoj_perevozke_gruzov_avtomobilnym_transportom/.

Кокин А. С., Левиков Г. А., Транспортно-экспедиторские Услуги при Международной Перевозке Грузов, Москва, 2011, 137.

Метелёва Ю. А., Товарный Оборот, Право, Практика, Тенденции Регулирования, Москва, 2007, 139, 145, 146, 147.

Метелёва Ю., Правовое Регулирование Транспортной Экспедиции, Журнал “Россиское Право”, № 6, 2007, 65, 68, 69, 77.

Морозова Н., Типовые Экспедиторские Правила и ГК, https://www.lawmix.ru/comm/7052.

Шмиттгофф К., Экспорт: Право и Практика Международной Торговли, Москва, 1993, 157, 305.

Холопов К. В., Экспедиторские Документы ФИАТА в Международной и Внешней Торговле, Журнал “Российский Внешнеэкономический Вестник”, № 1, 2014, 50-57.

ჩამოტვირთვები

გამოქვეყნებული

2019-09-04

როგორ უნდა ციტირება

Kopaleishvili, P. (2019). სატრანსპორტო ექსპედიციის ხელშეკრულების ძირითადი კონსტრუქციები. სამართლის ჟურნალი, (2). Retrieved from https://jlaw.tsu.ge/index.php/JLaw/article/view/2588

გამოცემა

სექცია

სტატიები