საქართველოს ეროვნული უსაფრთხოების უზრუნველყოფის სისტემის ინსტიტუციური მოწყობა, ანგარიშვალდებულების და ზედამხედველობის აქტუალური საკითხები

ავტორები

  • Levan Alapishvili

საკვანძო სიტყვები:

ეროვნული უსაფრთხოება, უსაფრთხოების სისტემის მართვა, ანგარიშვალდებულება, საპარლამენტო ზედამხედველობა, პრეზიდენტი, პარლამენტი, მთავრობა, პრემიერ-მინისტრი,

ანოტაცია

დე­მოკ­რა­ტი­უ­ლი სტან­დარ­ტე­ბის შე­სა­ბა­მის, ეფექ­ტუ­რად მოქ­მედ და ან­გა­რიშ­ვალ­დე­ბულ ეროვ­ნუ­ლი უსაფ­რთხო­ე­ბის უზ­რუნ­ველ­ყო­ფის სის­ტე­მას გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი მნიშ­ვნე­ლო­ბა აქვს სა­ხელ­მწი­ფო მმარ­თვე­ლო­ბის­თვის. ეს უზ­რუნ­ველ­ყოფს სა­ზო­გა­დო­ე­ბის დაც­ვას სხვა­დას­ხვა საფ­რთხის­გან, მის სტა­ბი­ლურ და მშვი­დო­ბი­ან გან­ვი­თა­რე­ბას.

უსაფ­რთხო­ე­ბის უზ­რუნ­ველ­ყო­ფის სის­ტე­მის ინ­სტი­ტუ­ტე­ბი თა­ვი­სი ბუ­ნე­ბით კონ­ფლიქ­ტშია ინ­დი­ვი­დი­სა და ღია სა­ზო­გა­დო­ე­ბის თა­ვი­სუფ­ლე­ბებ­თან. ეს სის­ტე­მა თა­ვი­სი არ­სით ეწი­ნა­აღ­მდე­გე­ბა გა­რე კონ­ტრო­ლის, ზე­დამ­ხედ­ვე­ლო­ბი­სა და ან­გა­რიშ­ვალ­დე­ბუ­ლე­ბის პრინ­ცი­პებს. ამი­ტომ, ეროვ­ნუ­ლი უსაფ­რთხო­ე­ბის დე­მოკ­რა­ტი­ულ მარ­თვა­ში გა­დამ­წყვე­ტია პარ­ლა­მენ­ტის, რო­გორც ხალ­ხის ინ­ტე­რე­სე­ბის­თვის მოქ­მე­დი უმაღ­ლე­სი პო­ლი­ტი­კუ­რი ორ­გა­ნოს, რო­ლი.

ეფექ­ტუ­რი სა­პარ­ლა­მენ­ტო ზე­დამ­ხედ­ვე­ლო­ბა ზრდის ეროვ­ნუ­ლი უსაფ­რთხო­ე­ბის უზ­რუნ­ველ­ყო­ფის ინ­სტი­ტუ­ტე­ბის ან­გა­რიშ­ვალ­დე­ბუ­ლე­ბის ხა­რისხს და სა­ზო­გა­დო­ე­ბას აზღ­ვევს თვით­ნე­ბუ­რი, არა­სა­თა­ნა­დო თუ რეპ­რე­სი­უ­ლი მმარ­თვე­ლო­ბი­სა­გან.

ეროვ­ნუ­ლი უსაფ­რთხო­ე­ბის უზ­რუნ­ველ­ყო­ფის სის­ტე­მის რე­ფორ­მა და მი­სი ინ­სტი­ტუ­ტე­ბის დე­მოკ­რა­ტი­უ­ლი სტან­დარ­ტე­ბით ფუნ­ქცი­ო­ნი­რე­ბად მე­ქა­ნიზ­მე­ბად ტრან­სფორ­მა­ცია გარ­და­მა­ვა­ლი დე­მოკ­რა­ტი­ის ქვეყ­ნებ­ში მიმ­დი­ნა­რე რთუ­ლი პრო­ცე­სი­ა, რო­მე­ლიც დიდ ძა­ლის­ხმე­ვა­სა და სა­ზო­გა­დო­ე­ბის ჩარ­თუ­ლო­ბას მო­ითხ­ოვს.

ეროვ­ნუ­ლი უსაფ­რთხო­ე­ბის უზ­რუნ­ველ­ყო­ფის სის­ტე­მის რე­ფორ­მის წარ­მა­ტე­ბას გა­ნა­პი­რო­ბებს სრულ­ყო­ფი­ლი სა­კა­ნონ­მდებ­ლო ბა­ზის არ­სე­ბო­ბა-­გან­ვი­თა­რე­ბა. უსაფ­რთხო­ე­ბის უზ­რუნ­ველ­ყო­ფის ინ­სტი­ტუ­ტე­ბი და მა­თი მოქ­მე­დე­ბა მხო­ლოდ მა­შინ არის ლე­გი­ტი­მუ­რი, რო­დე­საც მა­თი ძა­ლა­უფ­ლე­ბა არ სცდე­ბა კა­ნო­ნით გან­საზღ­ვრუ­ლო მან­დატს. სა­კა­ნონ­მდებ­ლო სა­ფუძ­ვლე­ბის ბუნ­დო­ვა­ნე­ბა ან წი­ნა­აღ­მდე­გობ­რი­ო­ბა ზრდის ეროვ­ნუ­ლი უსაფ­რთხო­ე­ბის უზ­რუნ­ველ­ყო­ფის ინ­სტი­ტუ­ტე­ბის კა­ნო­ნის ჩარ­ჩო­დან გას­ვლი­სა და არა­ლე­გი­ტი­მუ­რი საქ­მი­ა­ნო­ბის რის­კებს.

სტა­ტი­ა­ში მო­ცე­მუ­ლია სა­ქარ­თვე­ლოს ეროვ­ნუ­ლი უსაფ­რთხო­ე­ბის უზ­რუნ­ველ­ყო­ფის სის­ტე­მის სა­მარ­თლებ­რი­ვი სა­ფუძ­ვლე­ბის ანა­ლი­ზი, გა­მოკ­ვე­თი­ლია აქ­ტუ­ა­ლუ­რი სა­კითხ­ე­ბი და პრობ­ლე­მე­ბი. სა­ქარ­თვე­ლოს ეროვ­ნუ­ლი უსაფ­რთხო­ე­ბის სის­ტე­მის სა­მარ­თლებ­რი­ვი სა­ფუძ­ვლე­ბი წი­ნა­აღ­მდე­გობ­რი­ვი­ა. სა­ქარ­თვე­ლოს ეროვ­ნუ­ლი უსაფ­რთხო­ე­ბის უზ­რუნ­ველ­ყო­ფის წამ­ყვა­ნი ინ­სტი­ტუ­ტე­ბის უფ­ლე­ბა­მო­სი­ლე­ბა, რიგ შემ­თხვე­ვა­ში, არ არის კა­ნო­ნით მკა­ფი­ოდ გან­საზღ­ვრუ­ლი და მან­და­ტი გა­ფარ­თო­ე­ბუ­ლია მთავ­რო­ბის გა­დაწყ­ვე­ტი­ლე­ბით, პარ­ლა­მენ­ტის მო­ნა­წი­ლე­ო­ბის გა­რე­შე. ანა­ლი­ზი­სას გა­მოვ­ლე­ნი­ლი პრობ­ლე­მე­ბის გა­დაწყ­ვე­ტა შე­საძ­ლე­ბე­ლია უსაფ­რთხო­ე­ბის სის­ტე­მის ინ­სტი­ტუ­ტე­ბის უფ­ლე­ბა­მო­სი­ლე­ბი­სა და ან­გა­რიშ­ვალ­დე­ბუ­ლე­ბის ახა­ლი სა­კა­ნონ­მდებ­ლო ჩარ­ჩოს შექ­მნით.

სტა­ტი­ა­ში გად­მო­ცე­მულ აქ­ტუ­ა­ლურ სა­კითხ­ებ­ზე მსჯე­ლო­ბა სა­პარ­ლა­მენ­ტო თუ აკა­დე­მი­ურ ფორ­მატ­ში, წვლილს შე­ი­ტანს ეროვ­ნუ­ლი უსაფ­რთხო­ე­ბის მდგრა­დი და დე­მოკ­რა­ტი­უ­ლი სტან­დარ­ტე­ბის შე­სა­ბა­მი­სად მოქ­მე­დი სის­ტე­მის დამ­კვიდ­რე­ბა­ში.

წყაროები

Constitution of Georgia, Herald of the Parliament of Georgia, 31-33, 24/08/1995.

Constitutional Law of Georgia on the Changes to the Constitution of Georgia, Legislative Herald of Georgia, 2, 06/02/2004.

Constitutional Law of Georgia on the Changes to the Constitution of Georgia, Legislative Herald of Georgia, published on the website www.matsne.gov.ge, 13/10/2017.

Organic Law of Georgia on National Security Council, Legislative Herald of Georgia, 33, 11/11/2004.

Law of Georgia on the Structure, Competence and Procedures of the Government of Georgia, Legislative Herald of Georgia, 3, 11/02/2004.

Law of Georgia on the Group of Confidence, Herald of the Parliament of Georgia, 13-14, 04/03/1998.

Law of Georgia on Security Policy Planning and Coordination, Legislative Herald of Georgia, published on the website www.matsne.gov.ge, 04/03/2015.

Law of Georgia on the Changes to the Law of Georgia on Security Policy Planning and Coordination, Legislative Herald of Georgia, published on the website www.matsne.gov.ge, 07/12/2017.

Law of Georgia on Civil Safety, Legislative Herald of Georgia, published on the website www.-matsne.gov.ge, 29/05/2014.

Law of Georgia on the State of Emergency, Herald of the Parliament of Georgia, 44, 17/10/1997.

Law of Georgia on Water, Herald of the Parliament of Georgia, 44, 16/10/1997.

Law of Georgia on Protection of Environment, Herald of the Parliament of Georgia, 44, 10/12/1996.

Law of Georgia on Counter Intelligence Activities, Legislative Herald of Georgia, 49, 11/11/2005.

Law of Georgia on Intelligence Activities, Legislative Herald of Georgia, 24, 27/04/2010.

Law of Georgia on the State Border, Republic of Georgia, 198, 17/07/1998.

Law of Georgia on Defence of Georgia, Herald of the Parliament of Georgia, 45, 31/10/1997.

Law of Georgia on Defence Planning, Legislative Herald of Georgia, 16, 28/04/2006.

Law of Georgia on the Intelligence Service of Georgia, Legislative Herald of Georgia, 24, 27/04/2010.

Law of Georgia on the State Security Service of Georgia, Legislative Herald of Georgia, published on the website www.matsne.gov.ge, 08/07/2015.

Law of Georgia on Police, Legislative Herald of Georgia, published on the website , 04/10/2013.

Law of Georgia on Fighting Terrorism, Legislative Herald of Georgia, 26, 27/06/2007.

Law of Georgia on Normative Acts, Legislative Herald of Georgia, 33, 22/10/2009.

Resolution of the Parliament of Georgia on the Approval of Orders of the President – Supreme Military Commander of Georgia on Use of Armed Forces for Reaction on Emergency Situation of June 14, 2015, №2, of June 14, 2015, №3 and June 16, 2015 №4, Legislative Herald of Georgia, published on the website www.matsne.gov.ge, 16/06/2015.

Regulation of the Parliament of Georgia, Legislative Herald of Georgia, published on the website www.matsne.gov.ge, 03/07/2012.

Decree of the Government of Georgia №38 on Creation of the Council of State Security and Crises Management and Adoption of its Chapter, Legislative Herald of Georgia, published on the website www.matsne.gov.ge, 06/01/2014.

Decree of the Government of Georgia №337 on Adoption of Chapter of the Ministry of Internal Affairs of Georgia, Legislative Herald of Georgia, published on the website www.matsne.gov.ge, 13/12/2013.

Decree of the Government of Georgia №298 on Adoption of Chapter of the General Staff of Military Forces of Georgia, Legislative Herald of Georgia, published on the website www.matsne.gov.ge, 22/11/2013.

Decree of the Government of Georgia №343 on the procedures of share of information among institutions conducting counterintelligence activities and other state institutions as consequence of objective of state security assurance and management of information database, Legislative Herald of Georgia, published on the website www.matsne.gov.ge, 17/12/2013.

Decree of the Government of Georgia №344 on organization of unified counterintelligence activities and coordination of special services activities, Legislative Herald of Georgia, published on the website www.matsne.gov.ge, 17/12/2013.

Khubua G., Zomerman K.-P. (eds), Legal Base of Public Administration, ¬Tbilisi, 2016, 65 (in Georgian).

Nodia G., Darchiashvili D. (eds), Civil-Military Relations, Theory and Georgian Example, Tbilisi, 2000, 7,11,17,19, 24 (in Georgian).

Georgia’s Security Sector Review Project,Final Report, Atlantic Council of Georgia, Tbilisi, 2014. http://acge.ge/2014/11/საქართველოს-უსაფრთხოები/, [19.03.2018], 45-48, 51-54, 56, 59, 61 (in Georgian).

Constitutional Appeal №690 (Plaintiffs – Sophiko Verdzeuli, Guram Imnadze, Human Rights Education and Training Centre – EMC, Defendant – The Parliament of Georgia. Subject of litigation: Paragraph 2 of Article 11, “a”, “b”, “c” and “d” subparagraphs of paragraph 2 of Article 9 and First paragraph of Article 15 of the Law on Counterintelligence Activities”). Constitutional appeal <http://constcourt.ge/ge/news/aw-21-dekembers-1100-saatze-saqartvelos-sakonstitucio-sasamartloshi-gaimarteba-n690-konstituciuri-sarchelis-arsebiti-ganxilva.page>, [19.03.2018] (in Georgian).

Fuior T., Parliamentary Powers in Security Sector Governance, DCAF, Geneva, 2011, 1, 2, 6, 7.

Vashakmadze M., The Legal Framework of Security Sector Governance in Georgia, DCAF, Geneva-Tbilisi, 2016, 3, 7, 10, 13, 23.

Pataraia T. (ed.), Democratic Control over the Georgian Armed Forces since the August 2008 war, DCAF Regional Programmes Series №4, Geneva, 2010, 31.

Pataraia T. (ed.), Evaluation of Parliamentary Powers Related to Oversight of the Defence Sector in Georgia, DCAF, Geneva, 2014, 33.

Born H., Leigh I., Making Intelligence Accountable: Legal Standards and Best Practice for Oversight of Intelligence Agencies, Oslo, 2005, 3, 16, 17, 18, 23.

Fluri P., Johnsson A.B., Born H. (eds.), Parliamentary Oversight of the Security Sector: Principles, Mechanisms and Practices, DCAF, Geneva, 2003, 20, 40, 71.

Cleary L.R., McConville T. (eds.), Managing Defence in a Democracy, Routledge, Oxford, 2006, 3, 15.

Rokvic V., Ivanis Z., Parliamentary Oversight of the Security Sector in Serbia: Perceived Effects, Problems of Post-Communism, Vol.60, no.1, Routledge, UK, 2013, 60.

Born H., Parliamentary Oversight of the Security Sector, OPPD-European Parliament, Brussels, 2013, 20.

Born H., Wills A. (eds.), Overseeing Intelligence Services, Geneva, 2012, 25.

Marat E., Reforming the Police in post-Soviet States: Georgia and Kyryzstan, U.S. Army War College (USAWC) Press, Carlisle, Pennsylvania, 2013, 12.

Hammarberg T., Preliminary Advice, Dealing With Illegal Surveillance Material. EU Special Adviser on Legal and Constitutional Reform and Human Rights in Georgia, 2013, 9. https://www.¬transpa-rency.ge/sites/default/files/post_attachments/Dealing%20with%20illegal%20surveillance%20material.pdf, [19.03.2018].

Hammarberg T., Georgia in Transition, Report on the Human Rights Dimension: Background, Steps Taken and Remaining Challenges, 2013, 24-25. http://eeas.europa.eu/ar¬chives/delegations/geor-gia/documents/hu¬man¬_rights_2012/20130920_report_en.pdf, [19.03.2018].

Securing Peace and Development: the Role of the United Nations in Supporting Security Sector Reform. Report of the Secretary-General, A/62/659–S/2008/39, 2008, 5,6. http://www.un.org/en/ga/¬search/view_-doc.asp?symbol=A/62/659, [19.03.2018].

The Romes Statute of the International Criminal Court, A/CONF. 183/9, 17/07/1998.

Securing States and Societies: Strengthening the United Nations Comprehensive Support to Security Sector Reform. Report of the Secretary-General, A/67/970–S/2013/480, 2013, 4. http://www.securityco-uncilreport.org/atf/cf/%7B65BFCF9B-6D27-4E9C-8CD3-CF6E4FF96FF9%7D/s_2013_480.pdf, [19.03.2018].

Recommendation 1402 (1999) “Control of Internal Security Services in Council of Europe Member states”, PACE. http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=16689&lang=en, [19.03.2018].

Opinion on Pace Recommendation 1713 (2005) on Democratic Oversight of the Security Sector in Member States adopted by the Venice Commission at its 64th Plenary Session, (Venice, 21-22 October 2005). http://www.venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL-AD(2005)033-e, [19.03.2018].

Comments on Democratic Oversight of Special Services in Eastern Europe, European Commission for Democracy Through Law (Venice Commission), 2007. http://www.venice.¬coe.int/webforms/do¬cu-ments/?pdf=CDL(2007)051-e, [19.03.2018].

Draft Report on the Democratic Oversight of the Security Services, European Commission for Democracy through Law (Venice Commission), 2007. http://www.venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL-DEM(2007)001-e, [19.03.2018].

Report on the Democratic Oversight of the Security Services Adopted by the Venice Commission at its 71st Plenary Session (Venice, 1-2 June 2007). http://www.venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL-AD(2007)016-e, [19.03.2018].

Report on the Democratic Oversight of the Security Services Adopted by the Venice Commission at its 71st Plenary Session (Venice, 1-2 June 2007) and Updated by the Venice Commission at its 102nd Plenary Session (Venice, 20-21 March 2015). http://www.venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL-AD(2015)010-e, [19.03.2018].

Government Defence Anti-Corruption Index. Transparency International UK. http://government.de¬fen-ceindex.org/, [19.03.2018].

https://www.icc-cpi.int/about , [19.03.2018].

ჩამოტვირთვები

გამოქვეყნებული

2018-06-30

როგორ უნდა ციტირება

Alapishvili, L. (2018). საქართველოს ეროვნული უსაფრთხოების უზრუნველყოფის სისტემის ინსტიტუციური მოწყობა, ანგარიშვალდებულების და ზედამხედველობის აქტუალური საკითხები. სამართლის ჟურნალი, 1(1). Retrieved from https://jlaw.tsu.ge/index.php/JLaw/article/view/2569

გამოცემა

სექცია

სტატიები