საქართველოს პრეზიდენტის როლი საქართველოს ელჩების და დიპლომატიური წარმომადგენლობების ხელმძღვანელების დანიშვნისა და გათავისუფლებისას

ავტორები

  • თეა კაველიძე

DOI:

https://doi.org/10.60131/jlaw.2.2024.8332

საკვანძო სიტყვები:

საგარეო ურთიერთობათა სფერო, ელჩები, დავა კომპეტენციის შესახებ, საქართველოს პრეზიდენტი და მთავრობა.

ანოტაცია

საგარეო ურთიერთობების სფერო 2013 წლიდან მოყოლებული დაპირისპირების საგანია საქართველოს პრეზიდენტსა და მთავრობას შორის. წარმომადგენლობისა და საერთაშორისო ხელშეკრულების დადების გარდა, დაპირისპირების საგანს წარმოადგენდა ელჩების და დიპლომატიური წარმომადგენლობების ხელმძღვანელების დანიშვნისა და გათავისუფლების საკითხი, რისი დასასრულიც საქართველოს პრეზიდენტის წინააღმდეგ მთავრობის 2022 წლის 10 ივნისის და 16 აგვისტოს კონსტიტუციური სარჩელები გახდა.[1] კერძოდ, პირველად საქართველოს ისტორიაში, საკონსტიტუციო სასამართლოს განხილვის საგანი გახდა პრეზიდენტის უმოქმედობის კონსტიტუციურობა საქართველოს ელჩებისა და დიპლომატიური წარმომადგენლობების ხელმძღვანელების დანიშვნისა და გათავისუფლებისას.[2] თუმცა, საქართველოს მთავრობამ, გაურკვეველი მიზეზით გამოიხმო კონსტიტუციური სარჩელები,[3] შესაბამისად, სასამართლომ ვერ იმსჯელა აღნიშნულ საკითხზე.

აღნიშნულიდან გამომდინარე, ნაშრომში განხილულია საქართველოს პრეზიდენტის კონსტიტუციური სტატუსი და კონსტიტუციით მისთვის მინიჭებული როლი საქართველოს ელჩების და დიპლომატიური წარმომადგენლობების ხელმძღვანელების დანიშვნისა და გათავისუფლებისას.

[1] საქართველოს მთავრობის კონსტიტუციური სარჩელი საქართველოს პრეზიდენტის წინააღმდეგ, 2022 წლის 10 ივნისი, №1711.

[2] საქართველოს მთავრობის კონსტიტუციური სარჩელი საქართველოს პრეზიდენტის წინააღმდეგ, 2022 წლის 16 აგვისტო, N1723.

[3] იხ. საკონსტიტუციო სასამართლოს 2022 წლის 3 თებერვლის №3/1/1711 და №3/2/1723 განჩინებები.

ავტორის ბიოგრაფია

თეა კაველიძე

სამართლის დოქტორი, ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის მოწვეული ლექტორი.

წყაროები

The Constitution of Georgia, the Legislative Herald of Georgia, 31-33, 24/08/1995.

Organic Law of Georgia “On the Constitutional Court of Georgia”, Article 19, Parliamentary Gazette of the Parliament of Georgia, 001, 31/01/1996.

The Law of Georgia “on the Structure, Powers and the Rules of Operation of the Government of Georgia”, 13/02/2004.

The Statute of the Ministry of Foreign Affairs of Georgia adopted on the basis of the Decree of the Government of Georgia N206 dated 16 November 2003, SSM, 134, 16/11/2005.

The Rules on the Completion of the Diplomatic Office adopted on the basis of the Order of the Minister of Foreign Affairs of Georgia N01-74 dated 02 May 2019, 02/05/2019.

See. Kavelidze T., Dissertation on the “Powers of the President and Government of Georgia in the Field of Foreign Affairs”, 2023.

The statement of the political union of the citizens “Georgian Dream – Democratic Georgia” https://gd.ge/news [07.07.2024].

The constitutional claim of the Government of Georgia against the President of Georgia, dated 10 June 2022, N1711.

The constitutional claim of the Government of Georgia against the President of Georgia, dated 16 August 2022, N1723.

The Orders of the Constitutional Court dated 03 February 2022 N3/1/1711 and N3/2/1723.

The Constitution of the Republic of Hungary, https://www2.ohchr.org/english/bodies/cescr/docs/E.C.12.HUN.3-Annex2.pdf> [07.07.2024].

The Constitution of Bulgaria, <http://www.parliament.bg/en/const [07.07.2024].

The Constitution of the Republic of Estonia, https://www.constituteproject.org/constitution/Estonia_2015.pdf?lang=en [07.07.2024].

The Constitution of the Republic of Latvia, https://www.satv.tiesa.gov.lv/en/2016/02/04/the-constitution-of-the-republic-of-latvia [07.07.2024].

The Constitution of the Italian Republic, https://www.senato.it/istituzione/la-costituzione [07.07.2024].

The Constitution of the Republic of Lithuania, https://www.constituteproject.org/constitution/Lithuania_2019 [07.07.2024].

The Constitution of the Republic of Croatia, https://www.sabor.hr/en/constitution-republic-croatia-consolidated-text [07.07.2024].

Estonian Foreign Service Act, https://www.riigiteataja.ee/en/eli/520122016002/consolide [07.07.2024].

Czech Foreign Service Act, https://www.mzv.cz/file/2566085/zakon_zahranicni_sluzba_EN_01032019.pdf [07.07.2024].

Latvian Diplomatic and Consular Service Law, https://www.vvc.gov.lv/en/laws-and-regulations-republic-latvia-english/diplomatic-and-consular-service-law-amendments-30092021 [07.07.2024].

Gesetz über den Auswärtigen Dienst (GAD), <https://www.gesetze-im-internet.de/gad/GAD.pdf> [07.07.2024].

Bajomi-Lázár P., “Freedom of the Media in Hungary, 1990–2002”, Budapest, 2003.

Decision of September 26, 1991 (Power Distribution Case), Alkotmanybirosag [Constitutional Court], 148/1991 (IX.26) AB (Hungary), https://njt.hu/jogszabaly/1991-48-30-75 [07.07.2024].

Diletta T., Michele M., Why the Italian President’s Decision was Legitimate, VerfBlog, 2018/5/28, https://verfassungsblog.de/why-the-italian-presidents-decision-was-legitimate/ [07.07.2024].

Kirchgaessner S., Italian president names interim prime minister until fresh elections, Mon 28, May 2018, https://www.theguardian.com/world/2018/may/28/italy-president-sergio-mattarella-names-interim-prime-minister-carlo-cottarelli [07.07.2024].

Kim d., A political biography of Hungary's first postCommunist President, Árpád Göncz, Glasgow Theses Service, University of Glasgow, 2011, file:///C:/Users/User/Downloads/2011KimPhD%20(3).pdf [07.07.2024].

Kiss C., Constitution al Democracy in Eastern Europe The Role of Constitutional Courts in Democratie Consolidation in Postcommunist Hungary and Poland, A thesis submitted to McGill University in partial fulfilment of the requirements of the degree of Doctor of Philosophy, 2004, file:///C:/Users/User/Downloads/pk02cb32c%20(8).PDF [07.07.2024].

Presidente della Repubblica, https://www.quirinale.it/elementi/1345 [07.07.2024].

2024 Office of the President of the Republic of Croatia, https://www.predsjednik.hr/en/news/the-president-of-the-republic-was-neither-consulted-nor-informed-of-how-croatia-would-vote-on-the-un-resolution-the-government-has-marked-croatia-as-an-opponent-of-peace/ [07.07.2024].

Tesija V., Croatia Faces Fallout from Personal Animosity between President, PM, https://balkaninsight.com/2023/03/16/croatia-faces-fallout-from-personal-animosity-between-president-pm/ [07.07.2024].

გამოქვეყნებული

2024-12-05

როგორ უნდა ციტირება

კაველიძე თ. (2024). საქართველოს პრეზიდენტის როლი საქართველოს ელჩების და დიპლომატიური წარმომადგენლობების ხელმძღვანელების დანიშვნისა და გათავისუფლებისას. სამართლის ჟურნალი, (2). https://doi.org/10.60131/jlaw.2.2024.8332

გამოცემა

სექცია

სტატიები