პოლიტიკური კორუფციის მონიტორინგის სისტემა საქართველოში
DOI:
https://doi.org/10.60131/jlaw.1.2023.7069საკვანძო სიტყვები:
პოლიტიკური კორუფცია, ამომრჩევლის მოსყიდვა, მონიტორნგი, გამჭვირვალობა, შემოწირულება, მანდატი, ანტიკორუფციული სააგენტო.ანოტაცია
საქართველომ კორუფციის, როგორც მავნე სოციალურ-პოლიტიკურ მოვლენასთან ბრძოლა, სახელმწიფო პოლიტიკის ერთ-ერთი პრიორიტეტულ მიმართულებად მიიჩნია და საერთაშორისო გამოცდილების გაზიარებით, ანტიკორუფციული სტრატეეგის მნიშვნელოვან ნაწილად, სწორედ პოლიტიკური დაფინანსების კანონიერების რეგულირება განსაზღვრა.
2011 წელს, „მოქალაქეთა პოლიტიკური გაერთიანებების შესახებ“ საქართველოს ორგანულ კანონში არსებითი ცვლილებები განხორციელდა. რეფორმის საფუძველზე ქვეყანაში პოლიტიკური კორუფციის მონიტორინგის სრულიად ახლებური სისტემა ჩამოყალიბდა. სახელმწიფო აუდიტის სამსახურში „პოლიტიკური პარტიების ფინანუსრი მონიტორინგის სამსახური“ შეიქმნა, რომლის მთავარ ამოცანად პოლიტიკური დაფინანსების კანონიერების და მისი გამჭვირვალობის კონტროლი განისაზღვრა. აღნიშნულის უზრუნველსაყოფად, სამსახურს მიენიჭა არამარტო პარტიების შემოსავლებისა და ხარჯების მონიტორინგის და მათი გამჭვირვალობის უზრუნველყოფის ფუნქცია, არამედ ადმინისტრაციული წარმოებისა და სანქციების გამოყენების უფლებამოსილებაც.
2022 წლიდან ეს მანდატი, სხვა ანტიკორუფციულ ფუნქციებთან ერთად, საჯარო სამართლის იურიდიულ პირს - „ანტიკორუფციულ ბიუროს“ მიენიჭა, რომელიც თავის საქმიანობაში დამოუკიდებელია და ანგარიშვალდებულია მხოლოდ საქართველოს პარლამენტის და უწყებათაშორისი ანტიკორუფციული საბჭოს წინაშე.
კვლევაში გვექნება მცდელობა, საუკეთესო საერთაშორისო პრაქტიკის გათვალისწინებით, გავაანალიზოთ პოლიტიკური კორუფციის მაკონტროლებელი უწყებების სფეციფიკა და შევაფასოთ მათი მანდატის ფარგლებში მოქმედების შედეგები. ვიმსჯელოთ იმ პრობლემებზე, რაც დღეს მოქმედი კანონმდებლობიდან გამომდინარე გამოწვევად რჩება და ხელშემშლელ ფაქტორს წარმოადგენს უფრო ეფექტური და შედეგზე ორიენტირებული ანტიკორუფციული სისტემის შემუშავების პროცესში.
წყაროები
United Nations Convention Against Corruption (UNCAC), 2003, Article 6.
Organic Law of Georgia on Political Associations of Citizens, 31/10/1997.
Organic Law of Georgia on the State Audit Office, 26/12/2008.
Criminal Code of Georgia, 22/07/1999.
Law of Georgia on Combating Corruption, 17/10/1997.
Decree No 550 of 24 June 2005 of the President of Georgia approving the National Anti-Corruption Strategy of Georgia.
Venice Commission and OSCE/ODIHR – Joint Opinion on the Draft Election Code of Georgia, Strasburg, 2011, https://www.venice.coe.int/webforms/documents/default.aspx?pdffile=CDL(2011)094-e, [24.02.2023].
Order No 10/37 of 23 January 2012 of the Chairman of the Chamber of Control of Georgia on approval of financial statement forms of political associations of citizens and instructions for filling them out
Amundsen I., Political Corruption, CMI (Chr. Micheslen Institute), U4 Anti Corruption Resourse Centre, (U4 Issue 2006:6, 5.
Commission Opinion on Georgia's application for membership of the European Union, Brussels, 17 June 2022,12.
Fighting Corruption in Eastern Europe and Central Asia, Anti-corruption reforms in Georgia, 4 th round of monitoring of the Istanbul Anti-Corruption Action Plan, 2016.
Fourth Evaluation Round Corruption Prevention in Respect of Members of Parliament, judges and prosecutors, Evaluation Report Georgia, Adopted by GRECO at its 74th Plenary Meeting, Strasbourg, 28 November - 2 December, 2016.
GRECO (Group of States Against Corruption) Evaluation Report on Georgia on Incriminations, Strasbourg, 2011, https://rm.coe.int/16806ca044 [24.02.2023].
Herbert E.A., Shiratori R., (eds), Comparative Political Finance Among the Democracies, Boulder, Colorado: Westview, 1994, 15.
International Society for Fair Elections and Democracy, Final Report of 2020 Parliamentary Election Monitoring, 34.
Kabanov P.A., Political Corruption in Russia: Concept, Essence and Main Forms of Manifestation №10, 2002, 33 (in Russian).
OECD Anti-Corruption Network for Eastern Europe and Central Asia, Specialised Anti-Corruption Institutions: Review of Models, 2008, 21-24, 31-38.
Ohman M., Falguera E., Jones S. (eds.), Funding of Political Parties and Election Campaigns, A handbook on Political Finance, International IDEA, Stockholm, Sweden, 2014, 366-391.
Ohman M., Introduction to Political finance, Global Commission on Elections, Democracy and Security 2012, 33.
Ohman M., Political Finance Regulations Around the World, Stockholm: International IDEA, 2012, 48.
Shabalin V.A., Politics and Crime, State and Law, №4, 1994, 44.
The Global Coalition Against Corruption - Transparency International, Global Corruption Report, Political Corruption, 2004, 11.
The State Audit Office – ‘Political Finance Monitoring Methodology’, 2014.
The international IDEA Political Finance Database: https://www.idea.int/data-tools/world view/55?st=bpi#rep [25.12.2022].
Transparency International – Georgia’, Anti-Corruption Bureau Law Review, 2 December 2022.
Decision No 4/A-155-12 of 17 July 2012 of the Tbilisi Court of Appeals Chamber of Administrative Cases.
Decision No 4/A-149-12 of 11 July 2012 of the Tbilisi Court of Appeals Chamber of Administrative Cases.
Decision of 8 July 2012 of the Tbilisi City Court Board of Administrative Cases regarding the imposition of an administrative fine, case No 4/2766-12.
Decision of 10 May 2012 of the Tbilisi City Court Board of Administrative Cases regarding the imposition of an administrative fine, case No 3/2211-12.
Decision of 15 March 2012 of the Tbilisi City Court Board of Administrative Cases, case No 3/1291-12. On the same case:m Decision of 2 April 2012 of the Tbilisi Court of Appeals on the same case, case No 4/A-76-12
Decision of 9 May 2012 of the State Audit Office, the Political Parties’ Financial Monitoring Service, regarding the application of restrictions under Article 261 of the Organic Law of Georgia on Political Associations of Citizens to NNLE ‘Movement A.L.’
ჩამოტვირთვები
გამოქვეყნებული
როგორ უნდა ციტირება
გამოცემა
სექცია
ლიცენზია
ეს ნამუშევარი ლიცენზირებულია Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 საერთაშორისო ლიცენზიით .